Top 5: Hoe houd jij je team gemotiveerd tijdens de Coronacrisis?

Top 5: Hoe houd jij je team gemotiveerd tijdens de Coronacrisis?
Begin direct met solliciteren! Bekijk alle vacatures

Datum 15 april 2020

Nu het normale werkleven voor velen op zijn kop staat door de Coronacrisis en het af en toe moeilijk is om jouw team gemotiveerd te houden, willen wij graag wat tips delen om dit toch voor elkaar te krijgen. Wij bij Sharp and Smart doen er alles aan om het teamgevoel ook met veel thuiswerken optimaal te houden. Om ook anderen te helpen, hebben wij hieronder onze top vijf uitgeschreven en hopen dat jullie daar ook je voordeel uit kunnen halen.

1. Stimuleer creativiteit
De mens is van nature leergiering en wil niet altijd hetzelfde kunstje doen. Geef jouw medewerkers de ruimte om zich te kunnen ontplooien en hen te stimuleren in hun creativiteit. Dat kan binnen functie die zij nu uitoefenen door ze bijvoorbeeld projecten op te laten zetten die zij voorgesteld hebben, of door ze door te laten groeien binnen een andere functie. Het lezen van vakgerelateerde boeken of het volgen van een webinar kan ook helpen bij het ontplooien van de creativiteit.

2. Blijf successen vieren
Vaak wordt het vieren van successen in een crisistijd vergeten. Een hoger salaris is niet altijd de enige “goede” motivator, maar (kleine) extraatjes (denk aan: virtuele borrels, een selfcare-kit of gewoon even een “virtueel” schouderklopje) zijn dat wel. Medewerkers voelen zich nodig, iets wat in deze tijd zeer gewaardeerd wordt. Ook draagt dit bij aan de persoonlijke groei van een medewerker en zorgt voor meer werkplezier! 

3. Zorg voor goede en complete werkplekken
Medewerkers laten werken met oude computers en achterhaalde software zorgt niet alleen voor frustratie, het geeft medewerkers ook het gevoel dat ze niet als volwaardig worden gezien. Regel dus, ondanks de crisis, goed materiaal. Juist nu is er tijd om snel alles goed te installeren en klaar te zetten zodat je straks, samen met jouw team, weer op volle toeren kan draaien.

4. Stel realistische doelen
Niets werkt meer demotiverend als doelen opstellen die niet behaald kunnen worden. Zadel je medewerkers dus niet op met ladingen werk, maar stel realistische doelen. Ligt er toch veel werk? Hak het dan in stukjes met subdoelen die te overzien zijn. Lukt het niet alleen? Zorg dat je dan samen met jouw team aan het complete einddoel kan werken. Als iedereen, al is het maar een klein deel, een steentje bij kan dragen, zorgt dit voor ultiem teamwork.

5. Benader iedere werknemer anders
Uiteindelijk is er geen “standaard” voorbeeld hoe jij jouw medewerkers op de juiste manier moet motiveren, iedereen is natuurlijk verschillend. Daarom is het van belang om de individuele behoefte per medewerker te achterhalen en om samen uit te zoeken of dat binnen de onderneming gefaciliteerd kan worden. Met deze vijf tips hopen wij dat ook jullie de medewerkers weer weten te motiveren. 

TIP: Bij Sharp and Smart hebben wij maandelijks de Happy Healthy Employee week. Gedurende deze week werken wij aan teambuilding en doen wij leuke, sportieve activiteiten met elkaar. Misschien ook leuk voor bij jullie organisatie? Hieronder vind je de link naar het artikel:
https://www.sharpandsmart-recruitment.nl/nieuws/?page=2

Terug naar het overzicht
Personeel nodig?

Personeel
nodig?

Ma-vrij bereikbaar van 09:00 - 17:30 Bel ons op 070-8008140 Mail naar info@sharpandsmart.nl

Bel mij terug
Bel mij terug

Vul hieronder uw naam en telefoonnummer in en wij nemen zo spoedig mogenlijk contact met u up

Gerelateerde artikelen

Hoe is sparen een vorm van kapitaalvernietiging geworden?

Hoe is sparen een vorm van kapitaalvernietiging geworden? 22-04-2020

De uitbraak van het Coronavirus heeft een grote impact op veel ondernemingen in Nederland. De dagelijkse nieuwsberichten bespreken ook steeds vaker de economische gevolgen hiervan. Hoe kan het dat een deel van de getroffen bedrijven zo snel…

lees meer

Nieuwe branding Sharp and Smart: More than a Match

Nieuwe branding Sharp and Smart: More than a Match 13-01-2020

Sharp and Smart Recruitment merkte dat door de groei die de afgelopen periode is doorgemaakt, de merkidentiteit niet helemaal meer passend was. Natuurlijk draait het om het vinden van de juiste kandidaat maar onze dienstverlening is zo veel…

lees meer