Hoe werf je net even anders?

Datum 22 maart 2023

De arbeidsmarkt zorgt ook dit jaar voor flink wat uitdagingen. In elke sector en op elk niveau zoeken corporate bedrijven, het MKB en de overheid personeel. Door groei, interne veranderingen en zeker ook interne mobiliteit zie je op steeds meer plekken in organisaties ruimte voor nieuwe collega’s, vast én/of flexibel. De dynamische arbeidsmarkt en in sommige sectoren zelfs overspannen arbeidsmarkt zorgen ook voor wat onrust en ongeduld. Dit komt doordat veel organisaties de hand op de knip houden vanuit kostenoverwegingen. Tegelijkertijd groeit het werk door, terwijl nieuwe collega’s nog moeten worden geworven en ingewerkt. Vacatures blijven openstaan, wat weer risico’s met zich meebrengt voor ander personeel. Zij moeten bijspringen, extra taken op zich nemen en ook nog hun eigen werk doen. Ziekteverzuim door hoge werkdruk ligt dan snel op de loer.

Tips en trucs in deze markt?

Welke technieken gebruik je in deze complexe arbeidsmarkt om de juiste nieuwe collega’s te interesseren voor een job in jouw organisatie? Sharp and Smart geeft je vier tips om dit voorjaar net even anders personeel te werven. Tips waar we jou - als specialist - ook nog mee kunnen helpen!

1. Zet ambassadeurs in

Je klanten kunnen je beste ambassadeurs zijn bij acquisitie. Voor bevlogen personeel geldt eigenlijk precies hetzelfde. Hun netwerken, online en in de gewone wereld, zijn goud waard. Breng je medewerkers in positie om hun ervaringen te delen en daarmee een bijdrage te leveren aan het werven van nieuwe collega’s. Waardeer of beloon je collega’s ook als ze een kandidaat weten te interesseren. Hoe? Sharp and Smart helpt je graag!

2. Vis in de vijver met passief werkzoekenden

Actieve werkzoekenden zijn zichtbaar voor iedereen. De kunst is om juist de passief werkzoekenden te interesseren voor een baan bij jouw organisatie. In die, soms onzichtbare, vijver zit misschien wel jouw ideale kandidaat. Om passieve werkzoekenden te werven heb je een proactieve maatwerkstrategie nodig. Kandidaten moeten echt overtuigd worden. Die hengel je niet zomaar binnen. Maar Sharp and Smart helpt je graag bij het vissen.

3. Videorecruitment

Steeds vaker zetten recruiters video in om kandidaten te interesseren. Met een korte video kun je snel en ‘to the point’ laten zien wat je als organisatie in huis hebt. Beeld en echte mensen zeggen soms veel meer dan een old school vacaturetekst. Videorecruitment kun je ook inzetten bij de kennismaking met kandidaten. Via WhatsApp of Facetime kun je prima speeddates of sollicitatiegesprekken organiseren. Sharp and Smart heeft hier veel ervaring mee.

4. Wees creatief

Met verrassende en creatieve acties en middelen kun je opvallen bij zowel actieve als passieve werkzoekenden. In deze overspannen arbeidsmarkt moeten vacatures eruit springen. Denk vanuit je doelgroep: waar vind je hen en waarin zijn ze geïnteresseerd? Een festival, evenement, of social media? Zet in wat werkt, maar zorg ervoor dat je authentiek blijft. Een gespeelde rol zal door iedere kandidaat worden doorgeprikt.

Als je tijd en zin hebt om verder te praten, ben je van harte welkom voor een kop koffie op ons kantoor in Den Haag. Maar we plannen ook net zo graag een videocall in.

Blijf op de hoogte

Wij houden je graag up-to-date van alles wat er speelt bij en om Sharp and Smart Recruitment. Daarnaast is de arbeidsmarkt constant in beweging en delen wij bepaalde trend en ontwikkelingen.

Kandidaat aan het woord: Jan Heijs over zijn duurzame start bij Soly
10-06-2024

Kandidaat aan het woord: Jan Heijs over zijn duurzame start bij Soly

Vijf veel voorkomende fouten in cv’s (en hoe je die kunt voorkomen)
18-04-2024

Vijf veel voorkomende fouten in cv’s (en hoe je die kunt voorkomen)

Movement year, recruiters kunnen helpen
19-03-2024

Movement year, recruiters kunnen helpen