Hoe ga je als organisatie om met de huidige arbeidsmarkt? Hier 4 tips die jouw bedrijf verder helpen!

Datum 21 juni 2022

In deze blog delen we onze visie op deze gedachte. Ook geven we je 4 tips om succesvol te werven in een krappe arbeidsmarkt.

Tip 1: Handel vlot

In de huidige arbeidsmarkt is snel schakelen van groot belang. Duurt een sollicitatieprocedure te lang? Dan is het talent gevlogen. Het draait immers om de kandidaat. Door de geruime keuze waaruit de kandidaat kan kiezen is timing en snel handelen essentieel. Voldoet dat een cv aan jouw verwachtingen? Plan dan direct een gesprek in. Dit geeft de kandidaat direct het idee dat je oprecht interesse hebt.

Op deze manier loopt jouw organisatie een minder groot risico dat die ene kandidaat in zee gaat met een andere partij. Snelheid in jouw selectieprocedure is een doorslaggevende factor voor het succesvol invullen van jouw vacature. Ook met maar één kandidaat.

Tip 2: De perfecte kandidaat bestaat niet, staar niet blind op het perfecte plaatje

De kandidaat heeft de vacatures voor het uitkiezen. Betekent dit dan dat je elke kandidaat moet aannemen? Alles behalve. Het betekent wel dat jij als werkgever jouw verwachtingspatroon moet bijstellen. Ook moet je kritischer kijken naar jouw selectieprocedure. Waar toets jij de kwaliteit van het aanbod op?Een selectieprocedure kan mogelijk floppen wanneer een opdrachtgever vasthoudt aan het verzamelen van meerdere cv’s voordat er gesprekken worden ingeplant. Talent wacht niet. En deze tendens is nog lang niet voorbij. Heb je dan met één kandidaat iets te kiezen? In deze arbeidsmarkt zeker weten!

Tip 3: Onderscheid je!

Nu de krapte op de arbeidsmarkt voor langere tijd een feit is, moet u zich als werkgever extra onderscheiden. En dat gaat verder dan het bieden van een goed salaris. Dit begint namelijk al bij het Onboarden. Waar sta je als organisatie voor? Welke mogelijkheden bied je om te groeien binnen het bedrijf? Hoe zien de secundaire arbeidsvoorwaarden eruit? Kortom, hoe wordt er voor een optimale werkbeleving gezorgd? Maak een helder doel voor de ontwikkeling van de werknemer en benoem dit al bij een van de eerste contact momenten.

Tip 4: Creëer ambassadeurs die trots zijn op hun organisatie.

De huidige arbeidsmarkt brengt flinke uitdagingen met zich mee voor u als werkgever. Toch zit er ook een positieve kant aan. Het zet veel werkgevers namelijk aan het denken. En dat vooral op het gebied van employer branding en werkbeleving. Door in beide te investeren draagt u bij aan een gezonde werkomgeving voor al uw werknemers. Hiermee creëer je ambassadeurs die trots zijn op hun werk.

Blijf op de hoogte

Wij houden je graag up-to-date van alles wat er speelt bij en om Sharp and Smart Recruitment. Daarnaast is de arbeidsmarkt constant in beweging en delen wij bepaalde trend en ontwikkelingen.

Vijf veel voorkomende fouten in cv’s (en hoe je die kunt voorkomen)
18-04-2024

Vijf veel voorkomende fouten in cv’s (en hoe je die kunt voorkomen)

Movement year, recruiters kunnen helpen
19-03-2024

Movement year, recruiters kunnen helpen

Van Gen Z tot millennials: generatieverschillen op de arbeidsmarkt
18-03-2024

Van Gen Z tot millennials: generatieverschillen op de arbeidsmarkt