Datum 21 juni 2022
Het is over de jaren steeds moeilijker geworden om de juiste medewerkers te vinden. In de huidige economie is de kandidaat aan zet. Werkgevers worden gedwongen nog harder te bouwen aan hun werkgeversmerk en moeten alle zeilen bij zetten om talent überhaupt te interesseren. Toch blijkt dat sommige werkgevers nog steeds verwachten ruime keuze te hebben uit mogelijke kandidaten. Vooral wanneer zij samenwerken met een recruitmentbureau. Maar als dan ook nog aan de achterkant het personeel dreigt weg te lopen, wordt het helemaal dweilen met de kraan open.
In deze blog delen we onze visie op deze gedachte. Ook geven we je 4 tips om succesvol te werven in een krappe arbeidsmarkt.
In de huidige arbeidsmarkt is snel schakelen van groot belang. Duurt een sollicitatieprocedure te lang? Dan is het talent gevlogen. Het draait immers om de kandidaat. Door de geruime keuze waaruit de kandidaat kan kiezen is timing en snel handelen essentieel. Voldoet dat een cv aan jouw verwachtingen? Plan dan direct een gesprek in. Dit geeft de kandidaat direct het idee dat je oprecht interesse hebt.
Op deze manier loopt jouw organisatie een minder groot risico dat die ene kandidaat in zee gaat met een andere partij. Snelheid in jouw selectieprocedure is een doorslaggevende factor voor het succesvol invullen van jouw vacature. Ook met maar één kandidaat.
De kandidaat heeft de vacatures voor het uitkiezen. Betekent dit dan dat je elke kandidaat moet aannemen? Alles behalve. Het betekent wel dat jij als werkgever jouw verwachtingspatroon moet bijstellen. Ook moet je kritischer kijken naar jouw selectieprocedure. Waar toets jij de kwaliteit van het aanbod op?Een selectieprocedure kan mogelijk floppen wanneer een opdrachtgever vasthoudt aan het verzamelen van meerdere cv’s voordat er gesprekken worden ingeplant. Talent wacht niet. En deze tendens is nog lang niet voorbij. Heb je dan met één kandidaat iets te kiezen? In deze arbeidsmarkt zeker weten!
Nu de krapte op de arbeidsmarkt voor langere tijd een feit is, moet u zich als werkgever extra onderscheiden. En dat gaat verder dan het bieden van een goed salaris. Dit begint namelijk al bij het Onboarden. Waar sta je als organisatie voor? Welke mogelijkheden bied je om te groeien binnen het bedrijf? Hoe zien de secundaire arbeidsvoorwaarden eruit? Kortom, hoe wordt er voor een optimale werkbeleving gezorgd? Maak een helder doel voor de ontwikkeling van de werknemer en benoem dit al bij een van de eerste contact momenten.
De huidige arbeidsmarkt brengt flinke uitdagingen met zich mee voor u als werkgever. Toch zit er ook een positieve kant aan. Het zet veel werkgevers namelijk aan het denken. En dat vooral op het gebied van employer branding en werkbeleving. Door in beide te investeren draagt u bij aan een gezonde werkomgeving voor al uw werknemers. Hiermee creëer je ambassadeurs die trots zijn op hun werk.
Terug naar het overzichtMa-vrij bereikbaar van 09:00 - 17:30 Bel ons op 070-8008140 Mail naar info@sharpandsmart.nl
Vul hieronder uw naam en telefoonnummer in en wij nemen zo spoedig mogenlijk contact met u up
De arbeidsmarkt is in constante verandering en het is belangrijk om op de hoogte te blijven van de nieuwste trends. In deze blog behandelen we de top 5 trends die momenteel de arbeidsmarkt beïnvloeden. Of je nu werkzoekende bent of werkgever,…
lees meerSharp and Smart Recruitment is de afgelopen jaren flink geprofessionaliseerd. Na een periode van veel leuke projecten en mooie klanten, waren we toe aan de volgende stap.
lees meer© 2022 Sharp & Smart B.V.